July 13, 2008


دیوانگی در بروکلین
 
٭
نویسنده: پل استر (Auster, Paul)
مترجم: خجسته کیهان
ناشر: نشر افق
۳۶۰ صفحه، ۴۲۰۰ تومان
[چاپ دوم، ۱۳۸۶]

بی‌نظیر بود. تقریباً مجموع همه‌ی کتاب‌هایی بود که از استر خونده‌م. برای همین زیادی پیچیده بود و شخصیت‌های زیادی داشت. ماجرای زندگی آدم‌ها مدام گره می‌خورد و حوادث از دل هم بیرون می‌اومدن و وصل می‌شدن به هم.
راوی داستانْ – ناتان - پیرمردیه که برای آخر زندگیش محله‌ی بروکلین رو در نیویورک انتخاب می‌کنه. یک روز خواهرزاده‌ش [تام] رو توی یک کتاب‌فروشی مشغول کار می‌بینه و از طریق خواهرزاده‌ش با صاحب کتاب‌فروشی آشنا می‌شه. بعد از این آشنایی‌ها و فهمیدن داستان زندگی این شخصیت‌ها، یک‌روز سر و کله‌ی یک دختربچه توی داستان پیدا می‌شه: خواهرزاده‌ی تام. با این مشکل که دختربچه روزه‌ی سکوت داره و هیچی نمی‌گه. این‌ها تصمیم می‌گیرن دنبال خواهر تام – و مادر دختربچه – بگردن که مدتیه ازش خبری نیست. این وسط شخصیت‌های دیگه‌ای هم میان و میرن. مثل کسانی که تام و ناتان عاشقشون می‌شن، رئیس هتلی که تام و هری و ناتان مجبور می‌شن چندشب رو توش بگذرونن و...
***
به خاطر تعدد شخصیت‌ها و ماجراها و همین‌طور پیوسته‌بودنشون، دیوانگی در بروکلین رو باید با دقت و همین‌طور مداوم خوند. یکی دیگه از چیزهایی که داستان رو جذاب کرده، نزدیکی زمانش به زمان فعلیه. توی داستان از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و برنده‌شدن جرج بوش و همین‌طور حادثه‌ی یازده سپتامبر صحبت می‌شه.
***
استر دیوانگی در بروکلین رو استادانه تموم می‌کنه. ناتان در بدنش دچار یک حمله می‌شه و مدتی رو توی بیمارستان می‌گذرونه و اون‌جا با دیدن بیمارها – و در واقع با مرور حوادثی که خودش راویشون بوده – تصمیمی می‌گیره... و من با خوندن صفحه‌ی آخر کتاب و حادثه‌ی برج‌های دوقلو غرق لذت شدم...
***
«وقتی کسی این شانس را دارد که در ماجرایی زندگی کند و در دنیایی خیالی به سر برد، دردهای دنیای واقعی ناپدید می‌شوند. تا وقتی حکایت ادامه یابد، واقعیت وجود نخواهد داشت.»
***
+ هیولا
+ شهر شیشه‌ای
+ ارواح
+ اتاق دربسته
+ شب پیشگویی
+ کشور آخرین‌ها
+ تیمبوکتو
***
[۲۳ تیر ۱۳۸۷، ۲۰:۳۰]

Labels: ,



                                                                                                    
........................................................................................