March 05, 2006


اراده به دانستن
 
٭
نویسنده: میشل فوکو (Foucault, Michel)
مترجمان: نیکو سرخوش، افشین جهاندیده
ناشر: نشر نی
۱۸۳ صفحه، ۱۶۰۰ تومان

این کتاب، جلد اول تاریخ جنسیته. البته نمی‌دونم که جلدهای بعدی هم ترجمه شدن یا نه.
***
ظاهراً گنجینه‌ی لغات زبان فارسی در مورد جنسیت، خیلی محدوده. مترجم‌های این‌جور آثار هم همیشه مجبورن از معادل‌های اصلی استفاده کنن. حالا این‌که چرا واژه‌های فارسی در این‌مورد کم میارن، همون مطلبیه که توی "اراده به دانستن" تا حدودی به‌ش اشاره می‌شه.
***
خیلی از مسائلی رو که مطرح می‌کنه، در رابطه با ایده‌ی سرکوب اَن. از دوره‌ی حاکمیت کلیسا تا همین الآن. یکی از تکنیک‌های سرکوب هم زبانه. این‌جاست که می‌فهمیم چقدر زبان مهمه! با بیرون‌کردن یک موضوع از زبان، می‌شه کاری کرد که نه تنها اون موضوع دیگه وجود نداشته باشه، بلکه یه‌جورایی حق وجود‌داشتن رو هم نداشته باشه!
البته این یکی از بخش‌های قضیه ست. همین‌موقع که زبان پیرایش می‌شده از سکسوالیته، یه گفتمان‌های معکوسی در این‌مورد و در همون‌فضا به‌وجود میان... اعتراف‌نیوشی. به‌طوری که باید وضعیت هر کدوم از طرفین توصیف می‌شده، به‌اضافه‌ی مکان‌های لمس‌شده، لحظه‌ی دقیق لذت و...
***
بورژوازی، نمی‌خواسته که نیروی کارش در لذت‌ها غرق بشه... و ترجیح می‌داده که اگر هم لذتی هست،‌ کم‌هزینه باشه و موجب بازتولید نیروی کار بشه. برای همینه که اون‌موقع، کارکرد سکسوالیته، محدود می‌شده به تولید مثل...
***
این قسمت‌ش هم جالب بود:
"آن‌چه مختص جوامع مدرن است،‌ این نیست که این جوامع سکس را محکوم به در‌سایه‌ماندن کرده‌اند، بلکه این است که این جوامع با بهره‌برداری از سکس همچون یک راز، خودشان را موظف به سخن‌گفتن همیشگی درباره‌ی آن کرده‌اند."
[صفحه‌ی ۴۴]
***
کلاً خیلی خوب بود!
ترجمه‌ی این زوج موفق هم که عالیه...
***
+ میشل فوکو
+ نظم گفتار
+ این یک چپق نیست
***
[۱۴ اسفند ۱۳۸۴، ۲۲:۰۵]

Labels: , ,



                                                                                                    
........................................................................................