February 18, 2006


لاموزیکا دومین
 
٭
نویسنده: مارگریت دوراس (Duras, Marguerite)
مترجم: تینوش نظم‌جو
ناشر: نشر نی
۱۱۱ صفحه، ۱۰۰۰ تومان
[اولین نمایشنامه از سری "دور تا دور دنیا"، زیر نظر تینوش نظم‌جو و مهدی نوید]

نشر نی، در کنار سری "۱۰۰ سال سینما، ۱۰۰ فیلمنامه"، تازگی‌ها نمایشنامه‌های نویسنده‌های خوب رو هم داره چاپ می‌کنه؛ که همونطور که از اسم‌ش هم بر میاد، از سراسر دنیان. البته نمی‌دونم چندتا قراره چاپ بشه، اما طبق صفحه‌ی آخر این کتاب، چهارتاش تا حالا چاپ شده و ۹تای دیگه هم در دست چاپه!
***
و امّا این نمایشنامه... عالی بود!!!
دو تا شخصیت داره و تمام‌ش صحبت‌های این‌دو‌تاست. اول‌ش هم صحنه رو با تمام جزئیات‌ش توصیف کرده.
***
توضیحاتی که توی پرانتز و بین صحبت بازیگرها میاره، حالت‌های درونی اَن. یعنی هیچ‌رقمه نمی‌شه با بازی نشون‌شون داد! فکر کنم بازیگرهای چنین نمایشی خیلی باید خدا باشن.
***
نمایش دو قسمت داره...
بخشی از یادداشت دوراس برای مطبوعات، راجع به همین نمایش:

یک
آدم‌هایی هستند که همدیگر را دوست داشتند و از هم جدا شدند. هنوز جوان اَند. هنوز سی، سی‌و‌پنج‌ساله هستند. بی‌شک آدم‌های باسوادی اَند. بامدرک. باتربیت بار آمده‌اند، همچنان باتربیت باقی مانده‌اند، از این تربیت وجهه‌ای غیر قابل انکار را حفظ کرده‌اند. حسن‌نیت دارند، مانند همه زندگی کردند، ازدواج کردند، مستقر شدند و سرانجام نیروی خطرناک عشق و شهوت آن‌ها را از هم گرفت. هنوز نمی‌دانند به دام چه‌چیزی افتاده‌اند.
...

دو
آدم‌هایی هستند که طلاق می‌گیرند، اوایل ازدواج‌شان در شهر اِورو زندگی می‌کردند، و آن‌روزی که حکم طلاق‌شان صادر می‌شود، دوباره همدیگر را آن‌جا ملاقات می‌کنند.
هنگامی‌که این‌نمایشنامه بیست سال پیش برای تلویزیون انگلیس نوشته شد، داستان همین بود و بس. امروز یک پرده‌ی دوم به آن افزوده شده که می‌شود همچنان عنوان‌ش را "لاموزیکا دو" گذاشت. برای این‌که از این پس این دو پرده جدانشدنی باقی بمانند، تصمیم گرفتم مجموع این دو پرده را "لاموزیکا دومین" بنامم.
***
بخونید این رو... بخونید.
***
[۲۹ بهمن ۱۳۸۴، ۱۸:۴۵]

Labels: , ,



                                                                                                    
........................................................................................