July 07, 2007


متأسفیم از...
 
٭
نویسنده: دینو بوتزاتی (Buzzati, Dino)
مترجم: محسن ابراهیم
ناشر: نشر مرکز
۲۹۴ صفحه، ۴۵۰۰ تومان
[چاپ اول، اسفند ۱۳۸۵]

این کتاب به معنای دقیق کلمه، مجموعه‌ی داستان کوتاه نیست. نوشته‌های پراکنده و شاید ناکاملیه که توش هم می‌شه داستان کوتاه پیدا کرد، هم مقاله، هم طرح داستان، هم یادداشت روزانه. خیلی وقت‌ها هم پیش میاد که یک ایده رو توی چند تا از نوشته‌های کتاب می‌بینید. یا مثلاً کامل‌شده‌ی بعضی از طرح‌ها، توی کولومبره اومده. در هر صورت پشت همه‌ی نوشته‌ها، ایده‌های نابی هست.
***
بوتزاتی توی بیشتر نوشته‌هاش، هر چند که خیلی کوتاهن، سعی می‌کنه یه دنیای جدید خلق کنه. معمولاً هم این دنیای جدیدش الهام‌گرفته از دنیای واقعیه. با این فرق که هر قاعده‌ای رو که توی این دنیا وجود داره، توی دنیای خودش برعکس می‌کنه و به خواننده نشون می‌ده که دنیا رو این‌طوری هم می‌شه دید؛ و نباید قواعدی که خود انسان‌ها ساخته‌انشون، اون‌ها رو مغلوب کنه. [شرمنده‌ام از خودم بابت نوشتن این‌ها. ولی واقعاً این‌طوری به نظرم می‌رسه.]
***
با خوندن این مجموعه تقریباً مطمئن شدم که کالوینو خیلی خیلی از بوتزاتی تأثیر گرفته. و شاید بشه صورت اصیل خیلی از نوشته‌های کالوینو رو توی داستان‌های بوتزاتی پیدا کرد. با خوندن هر متن جدیدی از بوتزاتی، بیشتر پی به نابغه‌بودنش می‌برم. واقعاً متنِ ضعیف ازش ندیدم توی این چندتا کتابی که تا حالا خوندم. ترجمه‌ی محسن ابراهیم هم گذشته از چند تا ایراد ویرایشی، بسیار عالیه.
***
+ صحرای تاتارها
+ کولومبره
***
[۱۶ تیر ۱۳۸۶، ۱۴:۲۵]

Labels: ,



                                                                                                    
........................................................................................