June 12, 2007


کولومبره
 
٭
نویسنده: دینو بوتزاتی (Buzzati, Dino)
مترجم: محسن ابراهیم
ناشر: نشر مرکز
۴۲۸ صفحه، ۳۹۵۰ تومان
[چاپ اول، ۱۳۸۲]

یکی از بهترین مجموعه‌های داستان کوتاهی بود که از یک نویسنده خونده‌ام. غیر از کولومبره ۵۰تا داستان کوتاه دیگه هم داره؛ که البته ۸ داستان آخر تحت عنوان "سفر به جهنم‌های قرن" دنباله‌ی همن. توی این ۵۱ داستان، شاید ۴-۵ تاش معمولی باشه؛ ۲۰ تاش خوب، ۱۵ تا خیلی خوب؛ و بقیه عالی. برای همینه که می‌گم یکی از بهترین مجموعه داستان‌هاییه که از یک نویسنده خونده‌ام.
***
بوتزاتی به نظرم خیلی نویسنده‌ی اخلاق‌گراییه، و البته فلسفه‌ی خاصی رو برای خودش داره. یعنی یه جور جهان‌بینی ویژه رو در اکثر داستان‌هاش می‌شه دید. در مورد انسان و تنهاییش، مرگ، زمان و... اما خیلی عالی این جهان‌بینی رو توی داستان‌هاش می‌آره. جوری که اصلاً حالت بوق و بلندگو پیدا نمی‌کنه.
***
بعضی از داستان‌ها خیلی حالت قصه پیدا می‌کنن. البته قصه‌ی مدرن. و می‌شه با تغییردادن چند جزء، کاملاً اون‌ها رو شبیه افسانه‌ها و قصه‌های بومی یک منطقه کرد. و فکر می‌کنم که بوتزاتی برای نوشتن داستان‌هاش خیلی خوب تونسته از این قالب استفاده کنه.
توی بعضی از داستان‌هاش هم یه عنصر غیرعادی وجود داره؛ و بقیه‌ی داستان بر اساس منطق اون عنصر غیر عادی پیش می‌ره. فکر می‌کنم به این می‌گن رئالیسم جادویی. البته پشت جلد نوشته که بوتزاتی تخیلی‌نویسه؛ که من قبول ندارم. واقعاً هم مهم نیست که چه اسمی بذاریم.
***
به نظر من ایتالو کالوینو باید از بوتزاتی خیلی تأثیر گرفته باشه. چون تم بعضی از داستان‌های کالوینو، شبیه بعضی از داستان‌های بوتزاتیه. حالا نمی‌دونما... همین‌جوری گفتم.
بعد از خوندن کتاب احتمالاً به این نتیجه خواهید رسید که این داستان‌ها توی روزنامه چاپ می‌شده‌ان و بعداً جمعشون کردن. مخصوصاً که قالب چندتا از داستان‌هاش، نامه‌ی نویسنده‌ی روزنامه به سردبیره.
***
جا داره افسوس بخورم که چرا هنوز چاپ اول این کتاب تموم نشده. هنوز هم بعضی از کتاب‌فروشی‌ها دارنش. [من از نمایشگاه خریدم.] البته نه همه‌جا. پس اگه گیرش آوردید – که نباید کار سختی هم باشه – توی خریدنش شک نکنید... بی‌نظیره.
***
+ صحرای تاتارها
***
[۲۱ خرداد ۱۳۸۶، ۲۳:۵۰]

Labels: ,



                                                                                                    
........................................................................................