August 17, 2008


زندگی و زمانه‌ی مایکل ک
 
٭
نویسنده: جان مکسول کوتسیا (Coetzee, John Maxwell)
مترجم: مینو مشیری
ناشر: فرهنگ نشر نو
۲۶۳ صفحه، ۳۶۵۰ تومان
[چاپ دوم، ۱۳۸۵]

کوتسیا برنده‌ی نوبل ۲۰۰۳ است و این کتابش هم جایزه‌ی بوکر رو برده. من این کتاب رو شانسی خوندم و اسم کوتسیا رو هم نشنیده بودم؛ و این نشون میده که نویسنده‌های مهمی هستن که ما اسمشون رو هم نشنیدیم. حالا بی‌خیال.

«زندگی و زمانه‌ی مایکل ک» یه‌مقدار شبیه کتاب‌های قدیمیه. توصیفات و موضوعش و این‌ها. یعنی تازگی‌ها دیگه از این کتابا نمی‌نویسن. کتابی که همه‌ش بدبختی رو نشون میده و موضوعش جنگ و استثمار بدبختاست. من «کلبه‌ی عمو تم» رو نخوندم. ولی حدسم اینه که این کتاب یه چیزی تو همون مایه‌هاست. توصیف‌های کثیف و ترحم‌برانگیز و حال‌به‌هم‌زن و البته دقیق.

کتاب سه‌تا فصل داره. اولین فصلش راوی دانای کل داره و زندگی مایکل رو از اولش تعریف میکنه تا جایی که جنگ میشه و مادرش رو سوار گاری میکنه که ببره به ولایتشون. فصل دوم از زبان پزشک مرکز بازپروری روایت میشه و واقعاً فصل خوبیه. مخصوصاً که فصل اول بسیار کشدار و حوصله‌سربره: دیالوگ‌های خیلی‌خیلی کمی داره و همه‌ش میگه مایکل چقدر بدبخته و چه بلاهایی داره سرش میاد. فصل سوم هم مثل فصل اول روایت میشه. ولی کوتاهتره و جذاب‌تر.

در کل کتاب بدی نبود. یعنی از خوندنش اصلاً پشیمون نیستم. ولی شاهکار نبود به اون صورت. خوب بود و همین. اشکال ترجمه‌ش هم اینه که لحن گفتاری و نوشتاری رو خیلی با هم قاطی میکنه. قصدش این بوده که دیالوگ‌ها گفتاری باشن... ولی گاهی یادش رفته و وسط روایت هم گفتاریش کرده. ولی در کل خوبه.
***
[۲۷ مرداد ۱۳۸۷، ۲۳:۳۵]

Labels: ,



                                                                                                    
........................................................................................