May 21, 2005


آشنایی با کیرکگور
 
٭
نویسنده: پل استراترن
مترجم: علی جوادزاده
ناشر: نشر مرکز (از سری کتاب‌های آشنایی با فیلسوفان)
۷۴ صفحه، ۴۰۰ تومان

ظاهراً کیرکگور رو در مفهوم عامش نمی‌شه فیلسوف حساب کرد، ولی چون بحث‌هایی که مطرح کرده خیلی جاها جزو مسائل فلسفیه، با عنوان فیلسوف ازش یاد می‌شه.
***
کیرکگور رو پایه‌گذار مکتب اصالت وجود (اگزیستانسیالیسم) می‌دونن. [هوسرل و شاگردش هایدگر در واقع ادامه‌دهنده و یا تکمیل‌کننده‌ی عقاید کیرکگور بودن، ولی دوست نداشتن که ازشون با عنوان اگزیستانسیالیست نام برده بشه. چون اصالت وجود یه فلسفه‌ی سوبژکتیوه و زیاد با مسائل عقلانی سروکار نداره، و‌ برای همین گستره‌ی فلسفیش محدوده و هایدگر یا هوسرل دلشون نمی‌خواسته محدود باشن.]
***
کیرکگور توی کتاب «یا این یا آن، پاره‌ای از زندگی»، دو جور روش زندگی رو معرفی می‌کنه.
۱– استتیک
۲– اخلاقی
در روش استتیک، هدف فرد از زندگی کسب لذت خودشه (البته نه این‌که دنبال رضایت دیگران نباشه). در این نوع زندگی، فرد همه‌چیز رو از بیرون انتظار داره، آزادی ازش سلب شده و در نتیجه حالت منفعلی پیدا می‌کنه. برای همین کیرکگور زندگی اخلاقی رو مطرح می‌کنه که توی اون، هدف انتخاب خوده. بر خلاف استتیک که فرد خودش رو همون‌طوری که هست می‌پذیره، این‌جا فرد دنبال رسیدن به «خود آرمانی» و این حرف‌هاست.
***
به این خاطر که عمل‌کردن به روش اخلاقی عملاً ناممکنه، کیرکگور سنتز دیالکتیکی روش اخلاقی و استتیک را مطرح می‌کنه: دیانت؛ که والاترین نمودش [جهش] ایمان[ی] است. حوزه‌ی ایمان دیگه نیازی به اتکا به اخلاق نداره. در این مورد، کیرکگورداستان ابراهیم و قربانی‌کردن اسحاق رو مثال می‌زنه (و خیلی هم روش مانور می‌ده).
***
روی قبرش نوشته‌ان: «... سرانجام پس از گذشت زمانی کوتاه، رستگار شدم. تمامی چالش‌ها به پایان آمدند. اینک من در تالارهایی از گل سرخ با مسیحایم نشسته‌ام، گفتگویی بی‌پایان...»
***
[۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۱۳:۵۵]

Labels: ,



                                                                                                    
........................................................................................